David Foster Wallace volgens D.T. Max

David Foster Wallace
© Steve Rhodes

Met David Foster Wallace kun je lachen. Hilarisch is zijn verslag van een cruise in de Caraïben, waarin hij met de nodige compassie een medepassagier beschrijft die aan de bemanning vraagt of je van snorkelen nat wordt. Of de derderangs komiek die zijn publiek, zonder een zweem van ironie, tot de orde roept: ‘Nu even serieus.’ Van dat soort mensen. Beroemd werd hij met Infinite Jest, een roman over verslaving, met 388 voetnoten en hoofdstuktitels als Year of the Whopper. Volgens Time Magazine behoort Infinite Jest tot de Top 100 van Beste Literaire Werken, een Nederlandse vertaling laat nog op zich wachten. Wallace zei over het boek, in een interview voor NPR Radio: ‘A lot of impetuous for writing Infinite Jest was just the fact that I was about thirty and I had a lot of friends who were about thirty and that we were all grotesquely overeducated and privileged our whole lives and had better health care and more money than our parents did and we were all extraordinary sad.´

Hoe zwaarmoedig David Foster Wallace was, bleek op 12 september 2008, toen zijn vrouw, kunstenares Karen Green, hem dood aantrof in hun huis in Claremont, Californië; Wallace had zich verhangen. In het laatste jaar van zijn leven weigerde hij nog langer de anti-depressiva te slikken die hem op de been hielden. Zijn manuscript voor The Pale King, een roman over verveling waaraan hij tien jaar had gewerkt, bleef onvoltooid. Karen Green bouwde twee jaar na zijn dood een vergevingsmachine: toeschouwers worden uitnodigd aan het papier hun grieven tegen deze of gene toe te vertrouwen en hun berichten in de machine te stoppen, die vervolgens gevacumeerd en geshredderd worden. Zelf heeft ze hem nog niet gebruikt.

Deze maand verscheen de biografie van David Foster Wallace, Every Love Story is a Ghost Story, geschreven door D.T. Max. Jeff Baker, recenscent van The Oregonian, kan niet wachten om zijn vijf sterren uit te delen: ‘My review is scheduled for Sept. 2, but it’s not spoiling anything to say this is a model for what a literary biography can be. The research is phenomenal – people who think they know Wallace and his work will be amazed at all the new information and insights – and the empathy Max brings to this tragedy is absolutely necessary and right.’ Michiko Kakutani schreef een uitgebreide recensie in The New York Times. ‘What Mr. Max’s book does do — and does powerfully — is provide an emotionally detailed portrait of the artist as a young man: conflicted, self-conscious and deeply thoughtful, like so many of his characters a seeker after an understanding of his own place in the world and a Melvillian ˋisolatoˊ, yearning for connection yet stymied by the whirring of his own brain and the discontinuities of an America reeling from information overload.’

Every Love Story is a Ghost Story. A life of David Foster Wallace
D.T. Max
Uitgeverij  Granta Books
ISBN 9781847084941
Verschenen augustus 2012

Bestelinformatie

Bestel hier als hardcover bij bol.com (€ 25,99)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here