Dick Bakker, muzikale zakenman

Bas Tukker begint de biografie van Dick Bakker met een prachtige anekdote over de liefde voor muziek waarbij de bakelieten langspeelplaten uit het raam van zijn ouderlijk huis de tuin in vliegen. Dan weet je: Dick Bakker, componist, arrangeur, dirigent. Achter de schermen van de muziek wordt een lekker leesavontuur. Je ziet dat ook al een beetje als je het nieuwe boek snel doorbladert, er is veel liefde in gestopt. Dezelfde liefde die het verhaal ademt voor muziek, vooral voor de zogenaamde ‘lichte muziek’, en voor de mensen die de muziek maken. Als je geïnteresseerd bent in de wereld achter het Songfestival, of houdt van lezen over de muziek die voor reclames gebruikt wordt, is deze biografie een aanrader.
Goed verzorgd, veel aandacht voor de illustraties en foto’s, die een mooi tijdsbeeld geven van de lichte muziekcultuur van na de jaren 50 in ons land.

Dick Bakker is de juiste man op het juiste moment op de juiste plek. Bijvoorbeeld, wanneer hij wordt aangenomen bij zijn eerste studio of als er voor Teach-In muziek bij een liedje gezocht wordt, om mee te doen aan het Eurovisie Songfestival. Dick had nog wel wat liggen. En met het schrijven van dat lied, Ding-a-dong , is hij nog steeds de man die Nederland aan de laatste overwinning op dat festival hielp.
Deze man ademt muziek en daarnaast beschikt hij over een hele goede neus voor de manier waarop je die muziek ‘aan de man’ brengt.

Teach-In na aankomst op Schiphol Bron: Nationaal Archief © Spaarnestad (CC BY-SA 3.0 NL)

Blokker

Zijn vader was fabrieksdirecteur, zijn moeder werkte tot aan haar huwelijk in het onderwijs maar mocht als ‘vrouw van’ niet langer voor de klas staan.
Zijn ouders scheiden als hij jong is, en dat betekent dat hij vooral door moeder en oudere broer wordt grootgebracht. Dick mag veel en heeft een vader die financieel kan en wil bijdragen aan de muzikale obsessie van zijn zoon. Broer Rudi is gek van film en in huis is er altijd wel een kamer als studio ingericht.
Met een van zijn eerste bands, The Fancy Five , staat Dick Bakker zelfs in het Noord-Hollandse Blokker op 5 juni 1964 in het voorprogramma van een ander beginnend bandje. Jawel, dat waren dus gewoon The Beatles. Als je dan niet in de belangstelling komt te staan…Hij belandt in het muziekprogramma van Willem Duys, Muziek Mozaïek. Kortom, Dick Bakker wordt iemand waar mensen niet omheen kunnen of willen.

Dick zorgt dat hij precies weet wat er technisch mogelijk is en daarmee verwerft hij zich een naam onder bands die hem als geluids- of opnametechnicus willen. Maar Dick weet alles van muziek, hij kan arrangeren en hij is bereid heel ver te gaan voor het beste geluid. Een echte workaholic is hij, iemand die moeilijk nee kan zeggen.

Jarenlang klust hij zich een slag in de rondte. Hij haalt de beste studioapparatuur naar Nederland en beconcurreert daarmee stevig de ‘verouderde’ opnamestudio’s. Voor commercials slaagt hij erin de beste Britse orkestmusici in een Britse studio zijn stukken in te laten spelen. Het liefst zo veel mogelijk opdrachten tegelijk, om de kosten te drukken en ook om gewoon zoveel mogelijk te verdienen voor zijn gezin. De opdrachtgevers hoeven niet altijd te weten op welke manier hun muzikale wensen vervuld worden. Hij gaat voor het beste, in alles wat hij aanpakt. Het brengt hem thuis bij mensen als Freddy Heineken, de magnaat die naast bier ook muzikale brouwsels wilde verkopen.

Bron: Nationaal archief © ANEFO (CC BY-SA 3.0 NL)

Metropole orkest

Maar Bakker weet ook wanneer hij zijn verlies moet nemen.
En dat talent maakt hem uiteindelijk tot een van de redders en boegbeelden van het Metropole orkest. U weet wel, dat orkest dat bij de omroepen te vinden was. Het muziekgezelschap dat na een paar heel diepe dalen, waarbij het niet veel scheelde of het orkest was opgeheven, ondertussen de trotse bezitter en winnaar is van twee Grammy Awards (2011/2016), toch wel het hoogst haalbare in de wereld van de lichte muziek. Wereldsterren staan in de rij om met het orkest op te treden. Dat was al zo vanaf 1945 zo, toen Dolf van der Linden ‘van regeringswege’ de opdracht kreeg een ‘amusementsorkest’ voor het terneergedrukte Nederlandse publiek op te zetten. Van Ella Fitzgerald via Sting, Elvis Costello en Joni Mitchell tot Trijntje Oosterhuis, Stef Bos, Within Temptation, Marco Borsato en Caro Emerald, iedereen werkt graag met de musici en de technische staf van het Metropole Orkest.

Bas Tukkerheeft deze biografie met veel plezier geschreven. Dat zie je, dat lees je. Hij maakte in 2015 een boek over Dolf van der Linden en is ondertussen Metropole-orkest specialist. Deze volledig geautoriseerde biografie pretendeert niet de waarheid te zijn, zo laat Tukker weten. Het is hoofdzakelijk ‘oral history’, omlijst met feiten.
Wat is er goed nagedacht over de manier waarop je over muziek moet schrijven om een boek toegankelijk te maken voor een groot publiek. Dat is echt gelukt en als iedereen nu dit boek via deze link gaan bestellen, dan helpen we daarmee ook nog dat orkest, waar met zo veel liefde in en aan gewerkt is om zichzelf te redden.

Dick Bakker. Componist, arrangeur, dirigent. Achter de schermen van de muziek
Bas Tukker
Uitgave van het Metropole Orkest