Warhol in herdruk

Bob Colacello behoorde tot de inner circle van Andy Warhol. Hij was editor van Interview, de celebrity glossy die Warhol in het najaar van 1969 had opgericht. In 1990 publiceerde hij een biografie van Warhol, Holy Terror, die onlangs in een herdruk verschenen is.

We leren daarin vooral de pop artist van de jaren zeventig kennen die zijn adagium meer dan waar maakte: “Making money is art, and working is art and good business is the best art.” De hoogtijdagen van de Factory lagen achter hem. Na de moordaanslag van Valerie Solanas op 3 juni 1968 was Warhol kopschuw geworden voor de drop-outs die zijn studio bevolkten, al verdween de fascinatie nooit helemaal. De travestieten maakten plaats voor de stijliconen waaraan zij een voorbeeld hadden genomen. De emigrantenzoon van Russische ouders werd kind aan huis bij de jetset party’s van Elizabeth Taylor, Diana Vreeland en Kelvin Klein. Interview moest de weerslag worden van al die glamour. En een cash cow, waarin journalistieke integriteit net zo’n holle frase bleek te zijn als de inhoud van het blik tomaten van Campbell waarmee Warhol de wereld had veroverd. ”When you do an author, you should say what perfume they’re wearing. Perfume advertises the most. And cigarettes and liquor. Can’t we have everybody smoking and drinking in every photograph, Bob?”

Warhol was in die jaren zeventig gefascineerd door de roem van dubieuze wereldleiders, al bleef hij zijn leven lang een democraat die George McGovern en Jimmy Carter openlijk steunde tijdens hun verkiezingscampagnes. Hij hoopte Imelda Marcos als eeuwige bron van rijkdom aan zijn portrettengalerij te kunnen toevoegen. ”Imelda Marcos really could order up scores of her silk-screened likeness, for every cabinet member’s office, Governor’s mansion, and Ambassador’s residence, fulfilling one of Andy’s fondest fantasies: the single commission that miraculously multiplied ad infinitum.” Voor een soortgelijk doel reisde hij met Colacello in 1976 af naar Iran, waar de sjah en Farah Diba op hem wachtten. Tijdens zijn verblijf in Teheran genoot hij vooral van de roomservice in zijn hotel, aan sightseeing deed hij niet.

Andy Warhol was een commentator van de Amerikaanse cultuur in de tweede helft van de twintigste eeuw in optima forma.

”On one level, Andy embodied the American dream: the immigrants’ son who made it to the top by dint of hard work and new ideas, like some Horatio Alger of the avant-garde. Yet he also consistently subverted that dream, in a wry and disturbing way. The same hand that glamorized fame also delineated its emptiness. The ambiguity at the core of his work reflected the deep contradictions of his personality: Andy was innocent and decadent, primitive and sophisticated, shy and pushy, the eternal outsider at the center of a series of self-created In crowds.”

Holy Terror. Andy Warhol Close Up
Bob Colacello
Vintage Books
ISBN 9780804169868
Verschenen maart 2014

Bestelinformatie

Koop bij Athenaeum Boekhandel
Bestel hier als paperback bij Athenaeum Boekhandel (€ 16,95)

Koop bij bol.com

Fijn als je dit artikel met anderen deelt:

Lees ook...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in