Ronnie de (gemakzuchtige) biografie

Ronnie de biografie verdient die naam eigenlijk niet. Door zanger/rapper Ronnie Flex en zijn entourage ruim 250 bladzijden lang bijna ongefilterd aan het woord te laten, kiest de auteur de makkelijke weg. Zijn lezers maakt hij het hiermee juist moeilijk: die moeten zich door eindeloos geouwehoer worstelen om Flex beter te leren kennen. Dit loont alleen voor hardcore fans de moeite. ā€˜Ja, goed man.ā€™

Vijfentwintig minuten, geen minuut langer. Dat was de tijd die Ronnie Flex en Lilā€™ Kleine nodig hadden voor het maken van de beat, het schrijven Ć©n het opnemen van Drank & Drugs. Een clip maken voor het nummer leek Ronnie Flex dan ook niet nodig, het was immers maar een geintje, een beetje freestylen. De rest is geschiedenis: de clip werd toch gemaakt, het nummer werd in 2015 een nummer 1-hit en leidde tot de nodige controverse vanwege de teksten die jonge fans zouden aanzetten tot drugsgebruik (ā€˜Zeg ja tegen MDMAā€™). Ook de Duitse versie Stoff fund Schnaps werd een succes en bracht het duo van hippe discoā€™s in Berlijn tot ā€˜locaties die meer op een Intratuin dan op een zaal lekenā€™. Door de jaren heen volgden meer hits, vaak samen met anderen: Niemand (met Mr. Polska), Energie (met Frenna) en 501 (met Bilal Wahib).

Ronnie Flex (echte naam Ronell Plasschaert) is al ruim tien jaar een succesvol rapper, zanger en producer. Maar rechtvaardigt dat feit alleen een biografie van meer dan 250 bladzijden? Wat schrijver Leon Verdonschot precies aan Flex fascineerde toen hij er aan begon, wordt niet echt duidelijk. De flaptekst licht wel zijn aanpak toe: de journalist volgde Flex drie jaar lang en sprak met hem en vele anderen en ā€˜langzaam maar zeker drong hij door tot Ronnieā€™. Dat het uiteindelijke resultaat van al die moeite teleurstelt, heeft een aantal redenen.

Vraag-antwoord

Het boek is geschreven in vraag-antwoordvorm, waarbij Verdonschot niet eens alle vragen zelf hoefde te bedenken. Ronnie Flex heeft namelijk de gewoonte om tijdens optredens een greep te doen uit een grabbelton met vragen van fans en die te beantwoorden. Nog gemakkelijker was het toen RTL Boulevard langskwam voor een interview met de zanger. Verdonschot hoefde alleen maar de vragen en antwoorden mee te typen. Weer een hoofdstuk klaar.

Vraag-antwoord kan in een krant of magazine goed werken, maar pakt op de lange baan van een boek ongelukkig uit. Verdonschot laat Ronnie, maar ook zijn bandleden, managers en vrienden, oeverloos aan het woord. Natuurlijk kun je Ronnieā€™s artiestenleven illustreren met het slappe geouwehoer van de band in de kleedkamer voor een optreden. Maar de auteur volgde de band tijdens hun hele (corona)tour en na drie kleedkamers en drie optredens weten we het wel en sluipt de herhaling erin. In de beperking toont zich de meester, luidt het gezegde en daar gaat het hier mis.

Door de gekozen vorm lezen we vooral dialogen en monologen. ā€˜Echt zieke shit. Dus wij helemaal teleurgesteld in die backstage, helemaal fokked op.ā€™ Ronnie lijkt er in zijn taalgebruik alles aan te doen om het clichĆ©beeld van de hiphopper in stand te houden. Alles is ā€˜lauw ā€™of ā€˜litā€™ en er gaat geen bladzijde voorbij zonder ā€˜pokoesā€™ of ā€˜toriesā€™. Verder sluit Ronnie vrijwel elke zin af met ā€˜manā€™. ā€˜Ja, goed man.ā€™ Het is ongetwijfeld een natuurgetrouwe weergave, maar het wordt al snel vermoeiend en klinkt nogal puberaal voor een (in het boek) tegen de dertig lopende artiest. Waarschijnlijk onbedoeld zet Verdonschot zijn hoofdpersoon hierdoor nogal onnozel neer.

Groot kind

Maar misschien is Ronnie Flex in veel opzichten ook gewoon nog een groot kind. Een kind dat overal te laat komt en anderen zijn gaten laat dichtlopen, dat steeds weer goede voornemens heeft (zoals gezonder eten en leven) waar vervolgens weinig van terecht komt. Maar zijn kinderlijke onbevangenheid maakte hem ook creatief en heeft hem het nodige succes gebracht.

In de periode dat Verdonschot Ronnie volgde, werd Flex voor de tweede keer vader. Zijn eigen vader verliet hem toen hij veertien was. Hoe beĆÆnvloedde hem dat als kind en nu als ouder? We lezen er weinig over, het blijft allemaal wat aan de oppervlakte. Je moet eerst het hele boek door om op de laatste bladzijden wat meer over Ronnieā€™s band met zijn vader te lezen. En zo zijn er meer gemiste kansen. Als Ronnieā€™s manager suggereert dat hij ADHD en autistische trekken heeft, wordt hier bijvoorbeeld verder niet op ingegaan. Over Ronnie Flex was, kortom, meer te vertellen – in minder bladzijden.

Ronnie. De biografie
Leon Verdonschot
Lebowski