Over de grenzen met de Haagse scene van Shocking Blue

Mariska Veres (1947 – 2006), zangeres van Shocking Blue was verre van een wilde rockchic, zo lezen we in And Venus was her Name in bijna elk hoofdstuk wel een keer. Liever zat ze thuis op de bank met een kopje thee. Van drugs moest ze helemaal niets hebben. Haar grootste fan, Leo Oldenburger, zette zich achter zijn schrijftafel.

Mariska Veres, met haar kenmerkende lage stemgeluid, was hét gezicht van Shocking Blue, de Haagse beatband van gitarist/componist Robbie van Leeuwen. Het was de eerste Nederlandse band die, we schrijven 1969, een nummer 1 hit scoorde in de Verenigde Staten. Wat volgde was een lange periode van toeren over de hele wereld. Met die populariteit werd Shocking Blue een business model en Mariska een ster. De Amerikaanse Playboy wilde de Nederlandse zangeres maar al te graag fotograferen maar daar piekerde de brave Haagse niet over. Een paar jaar later viel die eer te beurt aan zangeres Jerney Kaagman, die haar collega aanvankelijk als ‘ordinair’ bestempelde.

Bananarama

Het succes van begin jaren zeventig werd in de decennia die volgden niet meer geëvenaard. Na een aantal singles die het beduidend minder deden, bleef Robbie van Leeuwen nog wel componeren maar trok zich uiteindelijk terug uit de band. Als componist was hij inmiddels schatrijk geworden en het royalty’s kraantje bleef open staan toen onder meer Bananarama Venus met veel succes coverde. Ondertussen bleef zijn voormalige muze aan de weg timmeren, met band en als soloartiest met geluidsband. Dat bleef als het om hitnoteringen gaat, vruchteloos. Over de zangeres zelf als mens, de relatie tot haar ouders en twee zussen of haar partner komen we niets te weten.

Hitparades napluizen

Mooie verhalen uit de jaren zestig zijn er in overvloed, dat bewees Sander Donkers al met het juweel Hay, over die andere beroemde Hagenees en waarnaar Oldenburger verwijst. Jammer genoeg is hij zelf geen verhalenverteller. Hij vertelt onhandig na wat hij her en der heeft gelezen en gezien op YouTube, met hier en daar een citaat van onder meer Frederique Spigt en Margriet Eshujis. Maar zijn verhaal wordt ontsierd door nogal wat spel- en taalfouten en oeverloos veel herhalingen. En: “Na een verblijf van zeven weken in de Top 40 blijkt dat de 17e plek het hoogst haalbare is gebleken.” Een goede redacteur is met deze en andere zinnen geen overbodige luxe. Want een makkelijk leesbaar boekje over een zangeres die geschiedenis heeft geschreven is prima. Maar ook daarvoor geldt dat de lat ergens moet liggen. Een bewonderaar is Oldenburger, een die heel goed alle hitparades uit die tijd kan napluizen. Maar een schrijver is hij niet.

And Venus Was Her Name
Leo Oldenburger
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum
ISBN 988902325237
Verschenen in november 2022

Pieter Nabbe
Pieter Nabbe
Pieter Nabbe studeerde Nederlandse Taal & Letterkunde in Nijmegen. Hij is zanger en tekstschrijver van de band Juneville, door een voormalig OOR-recensent omschreven als ‘het best bewaarde geheim uit Nijmegen, tussen Frank Boeijen en De Staat’.