Graphic Biography van filmmaker Quentin Tarantino

“Praatzieke gangsters vol verwijzingen naar popcultuur, ik ben de beste in het maken van dat soort films” (Quentin Tarantino)

En ineens was daar een wonderkind dat, op de drempel van de 21ste eeuw, de moderne filmgeschiedenis een flinke lel om de oren gaf met een reeks vernieuwende en visueel spectaculaire misdaaddrama’s. De striptekenaar Amazing Améziane volgt de Amerikaanse cineast al vanaf zijn debuut en verwerkte zijn bewondering in een prachtige graphic novel: Quentin over Tarantino.

Het publiek van het IFFR was wel wat gewend. Toch verlieten 30 jaar geleden, tijdens de Nederlandse première van Reservoir Dogs in het Luxor theater, nogal wat bezoekers verontwaardigd de zaal. Waarom? Tarantino: “Veel mensen wisten zeker dat ze gezien hadden hoe het scheermes het oor afsneed. Suspense + montage + geluid = emotie.”

De mond-tot-mond reclame deed vervolgens wel haar werk. Want na die eerste vertoning stonden er lange rijen bij de kassa in de foyer van het Hilton, destijds het kloppend hart van het festival.

De film met Harvey Keitel, Tim Roth en Steve Buscemi luidde een nieuw genre in: Nouvelle Violence, met het schokkende C’est Arrivé Près De Chez Vous uit hetzelfde jaar als Europese pendant.

Picasso en Steve McQueen

Na een proloog  – Tarantino werkte ooit in een videotheek – begint de striptekenaar met dat destijds beruchte misdaaddrama over een mislukte overval. En het eerste hoofdstuk is meteen het meest interessante. Want hoe krijgt een onbekende regisseur die nog niets heeft laten zien, het voor elkaar om een acteur als Harvey Keitel te strikken? Améziane vertelt het smakelijk en geloofwaardig.

Hij wandelt op zijn gemakje door de filmografie met allerlei sappige weetjes: zijn strijd voor John Travolta, voor Pulp Fiction waarmee hij de acteur een tweede leven gaf, het gedoe rondom de structuur van True Romance en hetzelfde getouwtrek om Pam Grier de hoofdrol te laten spelen in Jackie Brown. En hij strooit met prachtige quotes, zoals deze van Picasso: “Ik doe niet aan eerbetoon. Ik steel regelrecht en zorg ervoor dat het nog beter wordt. Als ik me laat betrappen wordt het inderdaad een huldeblijk.” Ook Tarantino’s vakbroeder Sam Peckinpah komt voorbij. Die moest kennelijk niks hebben van Steve McQueen. Toen Peckinpah bij het bekijken van de reels van The Getaway, McQueen in beeld zag verschijnen, vond hij het een goed idee om en public tegen het filmdoek aan te plassen.

Quentin Tarantino in 2014 © Georges Biard (CC BY-SA 3.0)

Weinstein

Het drama met actrice Uma Thurman is nog altijd een zwarte bladzijde in Tarantino’s carrière. Tijdens een stunt met een auto voor de film Kill Bill raakte ze ernstig gewond. Thurman had voor die scène uitdrukkelijk om een stuntman gevraagd. Maar er was haast en er was niemand beschikbaar. Vlak na het ongeluk vraagt producent Harvey Weinstein aan Tarantino of ze toch ‘gauw weer kan werken’. En: ‘Of wij schuld hebben?’ Met de kennis van nu een voorspelbare reactie van de man. Tot Tarantino’s grote verdriet kwam het tussen hem en zijn muze nooit meer helemaal goed.

Améziane eindigt zijn ‘biografie’ daar waar Tarantino in werkelijkheid nu ook is aangekomen (geen spoiler dus). De regisseur vindt tien films meer dan genoeg (er prijken er nu negen op zijn filmografie). Bovendien, hoe moet hij in vredesnaam zijn laatste film Once Upon a Time … in Hollywood nog overtreffen?

Kunstwerkje

Quentin over Tarantino is deel twee van zijn ciné trilogy. Amazing Améziane (echte naam: Améziane Hammouche) maakte eerder een vergelijkbaar boek over Martin Scorsese, het eerste deel van deze reeks.

Met €34,95 is dit boek best prijzig maar het is dan ook een waar kunstwerk. De tekeningen (soms kleine schilderijtjes) en de typografie zijn uitbundig, kleurrijk en weelderig, dikwijls geestig, rijk gevarieerd en prachtig vormgegeven. Mooi detail: alle tekstwolkjes hebben ongeveer dezelfde vorm, behalve die ene waar het nog jonge jochie Quentin iets liefs tegen zijn moeder zegt. Dan vervormt dat wolkje ineens tot een hartje. Het wemelt van dit soort subtiliteiten en dat maakt dat je dit boek met gemak drie of vier kunt bekijken en lezen. Net als een film van zijn held, waarvoor je ook altijd ogen tekort komt.

Quentin over Tarantino
Amazing Améziane
Sherpa
ISBN hardcover 9789089882875
Verschenen in januari 2023

Pieter Nabbe
Pieter Nabbe
Pieter Nabbe studeerde Nederlandse Taal & Letterkunde in Nijmegen. Hij is zanger en tekstschrijver van de band Juneville, door een voormalig OOR-recensent omschreven als ‘het best bewaarde geheim uit Nijmegen, tussen Frank Boeijen en De Staat’.