Amalia

‘Dan kijkt iedereen naar je alsof je een goudvis op je hoofd hebt’

Op 7 december wordt prinses Amalia 18 jaar. Dat is het moment waarop zij officieel de taak van haar vader over kan nemen, mocht er iets met hem gebeuren. En het is inmiddels traditie dat er dan een boekje verschijnt met de weerslag van een aantal interviews. Hella S. Haasse deed dat voor prinses Beatrix, Renate Rubinstein voor prins Willem-Alexander en Claudia de Breij heeft dat nu gedaan voor prinses Amalia.

Leuker koningshuis

Echt ingewikkelde, en omstreden onderwerpen komen in het boekje niet aan de orde en De Breij vertelt in het begin van het boek dat ze Amalia af en toe tegen zichzelf heeft beschermd door bepaalde gespreksonderwerpen niet te delen met de lezers. Zelf beschrijft ze ook hoe verrast ze was toen de RVD haar benaderde met het verzoek om deze taak op zich te nemen. En na een eerste gesprek met Amalia en haar ouders besloten beide partijen met elkaar in zee te gaan. (Ondanks dat de auteur vóór dat eerste gesprek dagdroomt over het feit dat ze na dat gesprek zou kunnen zeggen: ‘Nee, sorry, het zijn toch niet zo mijn types. Ik ga thuis wachten of er een leuker koningshuis belt.’)

Maar na het eerste gesprek is die klik er wel, en voert ze een aantal gesprekken met de kroonprinses met als doel de Nederlanders kennis te laten maken met onze toekomstige koningin. De Breij stelt – natuurlijk – de obligate vragen, heel diep graaft het boek niet, maar toch is het een aardig en leesbaar boekje geworden, waarin je als lezer getuige bent van de manier waarop de beide vrouwen elkaar leren kennen. Het boek volgt de gebruikelijk lijnen. Het gaat in op Amalia’s schooltijd, de relatie met haar ouders en met haar zussen, haar vriendinnen en vrienden, haar hobby’s, de rol die het geloof speelt, over haar studieplannen, en natuurlijk over haar rol als toekomstig staatshoofd.

Psycholoog

Amalia vertelt aan De Breij dat ze af en toe een psycholoog opzoekt om stoom af te blazen en ze vertelt ook over de impact die de dood van haar oom Friso en met name haar tante Inés op hun familie en op haar heeft gehad. En al toen ze op de basisschool zat, schakelden haar ouders een kinderpsycholoog voor haar in omdat ze moeite had met de claim die een van haar vriendinnetjes op haar legde. Ze heeft hiervan geleerd, vertelt ze, zoals de prinses voortdurend reflecteert op wie ze is en op welke beslissingen ze neemt: ‘Achteraf bedenk ik me ook best wel dat er aan haar kant dingen zijn gebeurd, waar zij veel pijn van heeft gehad. Maar dit is hoe het voor mij heeft gevoeld, dat het zoveel pijn heeft gedaan dat ik daarom de keuze heb gemaakt nooit meer één vriendin te hebben.’

Intelligent, perfectionistisch, humoristisch

De kroonprinses toont zich in de interviews als een intelligente, perfectionistische, humoristische jonge vrouw die ook met beide benen op de grond staat. Hoewel ze zich sinds haar veertiende jaar verzoend heeft met haar rol en met haar toekomst, staat ze niet te springen om het stokje van haar vader over te nemen. Ze vertelt dat, mocht haar vader nu iets overkomen, ze haar moeder zou vragen om tijdelijk de rol van regentes op zich te nemen. Ze weet wat er allemaal bij komt kijken als ze eenmaal staatshoofd is. Zowel over de voor- en nadelen vertelt ze een duidelijk en coherent verhaal. Met name het gebrek aan privacy, zowel offline als online, is iets waar ze nog steeds mee worstelt. Nu heeft ze nog een beetje privacy, maar straks is dat natuurlijk voorbij: ‘Dan kijkt iedereen naar je alsof je een goudvis op je hoofd hebt.’

Amalia
Claudia de Breij

Uitgeverij Pluim Amsterdam/Antwerpen