Rick Honings, hoogleraar aan de Universiteit van Leiden, is al enkele jaren bezig met de biografie van Nicolaas Beets, de auteur van de Camera Obscura. Op 13 november interviewde Petra Teunissen hem tijdens Biografie op de bühne over zijn werk in wording.
De rode draad in De eeuw van Beets – de werktitel van de biografie – is het spanningsveld tussen Beets’ Biedermeier-idealen en de moderniteit, waarmee hij tegen zijn zin geconfronteerd werd. Over Beets en Biedermeier schrijft Rick Honings op zijn website:
‘Men zou Beets kunnen typeren als de ideale Biedermeier-figuur in de Nederlandse context, al dreef hij er in zijn Camera Obscura ook liefdevol de spot mee. Hij groeide op in een Biedermeier-cultuur, en na een romantische bevlieging deed hij afstand van zijn ‘zwarte tijd’ om weer vol overtuiging voor een burgerlijk leven te kiezen. De conservatieve Beets had het ongeluk te leven in een tijd waarin Nederland radicaal veranderde en zich ontwikkelde in een richting die bepaald niet zijn ideaal was. Terwijl de wereld in hoog tempo transformeerde, bleef Beets vasthouden aan zijn Biedermeier-idealen. Het is opvallend dat Beets zich, hoewel hij wel degelijk een mening had over wat er in de wereld om hem heen gebeurde, publiekelijk dikwijls afzijdig hield, trouw aan zijn motto ‘Doen door laten’.’