Meryl Streep volgens Karina Longworth

Anamoty of an actor, uitgegeven onder de auspiciën van de roemruchte De Cahiers du cinema, is een reeks acteursbiografieën, waarin de Movie Hall of Fame behoorlijk aan zijn trekken komt. Eerder besteedden we aandacht aan Marlon Brando in deze reeks, onlangs verscheen de eerste monografie over een actrice, Meryl Streep. Filmcritica Karina Longworth ontleedt leven en werk van La Streep aan de hand van tien iconografische films (een vast stramien van de serie) uit haar bijkans veertigjarige loopbaan, van de The Deer Hunter uit 1976 tot The Iron Lady, de biopic over Margaret Thatcher uit 2010 waarvoor Streep haar derde Oscar kreeg.

“All I could see was this beautiful young woman who was anxious about whether she was too heavy or if her nose was too big. I felt like saying to her, ‘Just relax and it will all be O.K.’”

Tijdens het tribuut dat ze voor haar veertigste verjaardag moest ondergaan –Streep houdt niet van complimenten en straalt in haar publieke voorkomen graag iets uit van “nothing to see here, I’m just a mom of five kids, there’s nothing magical going on”, aldus Longworth – zag ze de onzekerheden die ze aan het begin van carrière ondervond. Meryl Streep heeft in haar persoonlijke ontwikkeling onmiskenbaar meer vaste voet aan de grond gekregen.

“As there begins to be less time ahead of you, you want to be exactly who you are, without making it easier for everyone else.”

Hoewel, het zelfbewustzijn was er vanaf den beginne. Ze vond het beeld van de brekende echtgenote in het oorspronkelijke script van Kramer vs. Kramer platvloers en clichématig. Regisseur Robert Benton gunde haar de eer om een sleutelscène in de film te herschrijven, haar confrontatie met Ted Kramer in het gerechtsgebouw, met name omdat hij geen idee had hoe en waarom een vrouw haar kind kon verlaten. Die revisie tilde de film boven het niveau van een feel-bad tearjerker uit.

Haar grootste prestatie is wellicht dat ze zich van een tragédienne tot comédienne heeft ontwikkeld. Van een leien dakje ging dat niet. Het publiek en de critici konden haar optreden in Death becomes her maar matig waarderen. Onterecht, vindt Longworth. Ze zag de film toen ze twaalf was. “I hope that’s not just nostalgic attachment from my preteen years but I really like that film,” zegt Longworth in een interview met Vérité. She-Devil en Death becomes her was Streep’s antwoord op een samenleving waarin “liposuction is fast becoming as popular as the convertible.” Dat ze, nu ze de zestig is gepasseerd, nog steeds de leading lady is van de Hollywood Walk of Fame, doen weinig haar na, aldus Jack Nicholson, met wie ze – volgens de tabloid biografie van Marc Eliot – een affaire zou hebben gehad. “She broke the glass ceiling of an older woman being a big star—it has never, never happened before.”

Meryl Streep. Anatomy of an actor
Karina Longworth
Phaidon Press Ltd
ISBN 9780714866697
Verschenen januari 2014

Bestelinformatie

Koop bij Athenaeum Boekhandel

Bestel hier als hardcover bij Athenaeum Boekhandel (€ 39,95)

Koop bij bol.com

Bestel hier als hardcover bij bol.com (€ 33,99)

Fijn als je dit artikel met anderen deelt:

Lees ook...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in