Op 14 maart gaat in onze bioscopen Hitchcock in première, met Anthony Hopkins als the master of suspence, Helen Mirren als zijn vrouw Alma Reville, Scarlett Johansson als Janet Leigh en James D’Arcy als Anthony Perkins. De biopic concentreert zich op de productie van Psycho: Johansson speelt het blondje dat onder de douche door D’Arcy wordt afgeslacht, want hij is Norman Bates, de man (spoiler alert!) met het mes. Het script van John J. McLaughlin is gebaseerd op Alfred Hitchcock and the Making of Psycho van Stephen Rebello. Hitchcock stond de jonge reporter in 1979 een interview toe, het laatste – zo bleek naderhand – dat hij gaf. Hitchcock overleed op 24 april 1980 in zijn riante villa in Bel Air aan nierfalen. Het interview vormde de basis voor een boek dat volledig gewijd is aan de totstandkoming van Psycho. Zo zijn er de bazen van Paramount Pictures, die geen brood zien in het naargeestige verhaal en liever een vervolg willen op het happy end van North by Northwest. Er is de crew, die zich de merkwaardige rituelen van zijn regisseur laat welgevallen, zoals de eedsaflegging: ‘I shall not reveal the plot’. Meer nog dan het boek legt de biopic de nadruk op de liefdevolle relatie van Hitchcock met zijn life long companion Alma Reville, met wie Hitchcock in 1926 trouwde. Zij speelde een cruciale rol bij de totstandkoming van zijn films. ‘As an audience surrogate, she was truly a genius. She knew exactly what an audience would or might not respond to. She was a referee and a coach,’ aldus Rebello in een interview met Big Fanboy. Alfred Hitchcock and the Making of Psycho wordt in de reviews aangemerkt als een mijlpaal in de cinematografische literatuur. Richard Schickel, gerenommeerd criticus van onder andere Time Magazine, noemt het boek ‘one of the best accounts of the making of an individual movie we’ve ever had.’
Het imago van Alfred Hitchcock had op dat moment al een behoorlijk deukje opgelopen. Donald Spoto publiceerde in 1984 zijn vuistdikke biografie van Alfred Hitchcock, The Dark Side of Genius. Daarin liet hij weinig heel van zijn meer hagiografische benadering uit 1976, The Art of Alfred Hitchcock. Hitchcock werd erin geportretteerd als een sadistische, perverse man, die zijn steractrices onder druk zette om een seksuele relatie met hem aan te gaan, anders konden ze een verdere carrière in Hollywood wel vergeten. Hij permitteerde zich schunnige mopjes en limericks over de blondjes die hij steevast voor zijn films contracteerde. Zijn gedrag op de set zou hem volgens Spoto tegenwoordig op een aanklacht wegens seksuele intimidatie komen te staan. In Spellbound by Beauty, gepubliceerd in 2008, deed Spoto zijn bevindingen nog eens dunnetjes over. Dat boek vormde de basis voor een biopic van HBO, The Girl, waarin Hitchcocks’ maniakale verhouding met Tippi Hedren centraal staat, hoofdrolspeelster van The Birds en Marnie. ‘To be the object of someone’s obsession is horrible,’ verklaarde Hedren in een interview met The Telegraph. ‘It was a form of stalking.’ Haar meest traumatische ervaring vond op de set van The Birds plaats. Niemand had haar ervoor gewaarschuwd: voor de finale aanval in de film werden echte vogels gebruikt. ‘On the Monday morning, as we were going to start the scene, the assistant director came in and looked at the floor and the walls and the ceiling, then blurted out: “The mechanical birds don’t work, so we have to use real ones,” and then he ran out.’ Hedren hield een mentale inzinking aan de scène over. De broodnodige week rust werd haar door Hitchcock niet gegund. Na de opname van Marnie weigerde ze nog langer met Hitchcock samen te werken. Hij weigerde op zijn beurt Hedren van haar contractuele verplichtingen te ontslaan, zodat ze nergens anders aan het werk kon. Het betekende het einde van een veelbelovende carrière. In 2004 publiceerde Patrick McGilligan een biografie van Alfred Hitchcock, A Life in Darkness and Light, waarin ook de meer plezante karaktertrekken van de man voor het voetlicht worden gebracht. Hitchcock was buitengewoon loyaal aan zijn vaste medewerkers en zijn huwelijk met Alma Reville was er een van de symbiotische soort, ondanks haar flirt met Whitfield Cook, scriptwriter van Stage Fright en Strangers on a Train. Maar ook McGilligan ontkomt er niet aan: ‘One way or another the beautiful woman always suffered.’ Het briljante oeuvre van Hitchcock kwam voort uit een getroebleerde geest. Zijn ode aan de psychoanalyse van Sigmund Freud ten spijt, want dat is Spellbound, deed hij zijn innerlijke demonen af met een grap en een grol. ‘I think my mother scared me when I was 3 months old. You see, she said BOO. It gave me the hiccups. And she apparently was very satisfied.’
Alfred Hitchcock and the Making of Psycho
Stephen Rebello Uitgeverij Soft Skull
Press ISBN 9781593765118
Verschenen januari 2013
Bestelinformatie
Bestel hier als paperback bij bol.com (€ 16,99)
Spellbound By Beauty.Alfred Hitchcock And His Leading Ladies
Donald Spoto
Uitgeverij Cornerstone I
SBN 9780099503187
Verschenen augustus 2009
Bestelinformatie
Bestel hier als paperback bij bol.com (€ 10,99)
Alfred Hitchcock. A Life In Darkness And Light
Patrick McGilligan
Uitgeverij It Books
ISBN 9780060988272
Verschenen oktober 2004