Titiaan, geboren als Tiziano Vecellio tussen 1488 and 1490, schilderde voor de Medici en vereeuwigde keizer Karel V, Filips II (wat fijn is voor onze boeken over de Tachtigjarige oorlog) en paus Paulus III, om er maar een paar te noemen. Voor de rest weten we eigenlijk niet zo veel van hem, wat Sheila Hale er niet van weerhield zijn biografie te schrijven. Zij publiceerde eerder met haar man sir John Hale The Civilization of Europe in the Renaissance.
Met Leonarda da Vinci, Michelangelo en Rafaël wordt Titiaan tot de Grote Vier van de hoge renaissance gerekend. Titiaan is, als Venetiaan, de vreemde eend in de bijt – de anderen waren Florentijnen. Zijn leermeester was Giovanni Bellini, die als eerste Maria uit de hemel haalde, om haar in een Italiaans landschap te plaatsen. Titiaan volgde dat voorbeeld in de verschillende pastorales die hij geschilderd heeft, zoals Heilige en Profane liefde of De drie leeftijden van de mens. De brieven die van hem bewaard zijn gebleven, bevatten weinig artistieke ontboezemingen en handelen voornamelijk over de zakelijke kant van het kunstenaarsschap: Titiaan wilde loon na werken, wat bij zijn tempo nogal eens in het gedrang kwam. Hij liet een schilderij weleens maanden, soms jaren onaangeroerd in zijn atelier staan: ‘as if it were a mortal enemy’, aldus Hale.
Michael Prodger is in The Guardian laaiend enthousiast over de biografie, ‘a superb portrait of the artist – an example of measured scholarship, judicious opinion, and telling framing detail.’ Mark Hudson deelt in The Telegraph in de feestvreugde. ‘Finally, you feel that Venice itself is Hale’s first love, and through its sheer accumulation of detail her book provides by far the richest account yet of Titian’s interactions with the city’s labyrinthine social fabric. Under her widescreen lens, whole casts of characters who were mere shadows in earlier renditions step into the light for the first time.’
Titian. His life
Sheila Hale
Uitgeverij Harper Collins
ISBN 9780060598761
Verschenen november 2012