Het spectrum van Lee Miller

Lee Miller stond liever achter de camera dan ervoor. ā€˜Iā€™d rather take a picture than be one,ā€™ verklaarde ze in een interview uit 1932. Toch zouden haar ervaringen als oorlogsfotografie voor Vogue haar lelijk opbreken. De beelden die ze van Dachau en Buchenwald maakte, achtervolgden haar voor de rest van haar leven. Miller liet de wereld kennismaken met de opgestapelde lijken voor de barakken van Buchenwald. Ze toonde de tragiek van het fanatisme en de angst van de overwonnenen met haar iconische foto van de burgermeestersdochter van Leipzig, die zich bij het naderen van de geallieerden van het leven had beroofd. Haar humor bleef ook overeind: Miller maakte, in Hitlerā€™s optrekje in MĆ¼nchen, een zelfportret in zijn badkuip. De verschrikkingen waarvan ze ooggetuige was leidden tot kwalen die we vandaag de dag als een posttraumatisch stress syndroom zouden herkennen. Na de oorlog werd ze geplaagd door depressies en zocht ze vergetelheid in de drank. Zo leerde haar eerste biograaf, zoon Antony Penrose, haar kennen
Becky E. Conekin concentreert zich in haar biografie Lee Miller in Fashion met name op de betekenis van Miller voor de modereportage. Ook daarin was ze de veelzijdigheid zelve. Als het liefje van Man Ray nam zij het opdrachtenwerk voor haar rekening en ontwikkelde ze een geheel eigen stijl in de modefotografie, veelal voor ĆØn achter de camera. (Een groot aantal fotoā€™s voor Vogue betreft zelfportretten). Miller had het vak afgekeken van Edward Steichen, die haar meerdere malen voor Vogue vereeuwigd had, maar ze toonde zich ook schatplichtig aan haar artistieke vriendenkring. Het gebruik van tegenlicht herinnerde aan het werk van Man Ray, de lange schaduwen aan de surrealistische beeldtaal van Jean Cocteau, in wiens film Le sang dā€™un poĆØte ze een hoofdrol vervulde.

Lee Miller ging voor het hele spectrum van het menselijke bestaan, het gracieuse en gruwzame. ā€™There were lots of things, touching, poignant or queer I wanted to photograph.ā€™

Lee Miller in Fashion
Becky E. Conekin
Thames & Hudson
ISBN 9780500516911
Verschenen september 2013

Bestelinformatie

Bestel hier als hardcover bij bol.com (ā‚¬ 25,99)

Eric Palmen
Eric Palmen
Eric Palmen is historicus en hoofdredacteur van Biografieportaal. Hij schreef onder andere Kaat Mossel, helleveeg van Rotterdam en Dwaze liefde, een familiegeschiedenis, uitgegeven bij Prometheus. Voor Historisch Nieuwsblad, de Volkskrant,Vrij Nederland, Het Parool en Elsevier Weekblad schreef hij artikelen over de biografie.

Fijn als je dit artikel met anderen deelt:

Lees ook...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in