Dale Carnegie, aartsvader van het zelfhulpboek

Op het hoogtepunt van de Great Depression, toen 25% van de Amerikaanse beroepsbevolking werkloos thuis zat, publiceerde Dale Carnegie How to Win Friends and Influence People. De bestseller boorde een geheel nieuwe industrie aan: die van het zelfhulpboek, dat de gewone sterveling met raad en daad bij wilde staan tijdens zijn zoektocht naar Rijkdom, Gezondheid en Geluk. Het was 1936. De Victoriaanse erecode van plichtsbesef en oprechtheid maakte plaats voor die van de schranderheid en persoonlijke beïnvloeding. Met die karaktereigenschappen kon je de crisis het hoofd bieden. Als je ze niet bezat, was er werk aan de winkel: “Never tolerate for an instant the suggestion that your will is not absolutely efficient.” Manipuleren kun je leren, luidde de blijde boodschap van Carnegie. Steven Watts schreef een biografie van de grondlegger van de geluksindustrie.

Dale Carnegie, geboren in 1888 op het platteland van Missouri, wist waarover hij het had. Op de middelbare school werd hij vanwege zijn armoedige en weinig charismatische voorkomen gepest, het enige karakteristieke aan zijn uiterlijk waren zijn flaporen. Maar hij wist de bullies mild te stemmen, met zijn – wat men tegenwoordig noemt – ‘’sociale vaardigheden”. Als vertegenwoordiger van Armour & Company leerde hij de kunst van het verkopen. “Smiling, becoming interested in other people, avoiding arguments, remembering people’s names, encouraging others to talk about themselves, being a good listener, using encouragement and praise, dramatizing your ideas, and making the other person feel important, ” dat was de leerschool van een handelsreiziger in het middenwesten van Amerika.

Velen hebben zich de oneliners van Dale Carnegie ter harte genomen, van Lyndon B. Johnson tot anti-vietnam activist Jerry Rubin. Er waren ook criticasters. Zo werd Carnegie van hypocrisie en cynisme beticht, iemand die zijn fellow americans leerde hoe ze de overige fellow americans op een efficiënte manier konden besodemieteren. Lenny Bruce stak in 1965 de draak met de bestseller door zijn autobiografie How To Talk Dirty And Influence People te noemen. Maar het succes is evident. Er gingen dertig miljoen exemplaren van How to Win Friends and Influence People over de toonbank. Eén daarvan kwam in handen van Charles Manson terecht, die andere goeroe. Hij bestudeerde het boek uitentreuren, aldus zijn biograaf Jeff Guinn, en was er klaar voor toen hij het uit had.

Self-Help Messiah. Dale Carnegie and Success in Modern America
Steven Watts
Other Press LLC
ISBN 9781590515020
Verschenen oktober 2013

Bestelinformatie

Bestel hier las hardcover bij bol.com (€ 25,99)

Reviews

Dennis Drabelle in The Washington Post
Maureen Corrigan voor NPR Books
Philip Delves Broughton in The Wall Street Journal

Fijn als je dit artikel met anderen deelt:

Lees ook...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in