Als beroemdheden hun persoonlijke archief verkopen..

Deze maand maakte de Californische Huntington Library bekend dat een van de beroemdste Amerikaanse romanciers, Thomas Pynchon (geb. 1937), zijn archief aan deze instantie heeft verkocht. Tot nu toe is geen enkele biografie van Pynchon verschenen en zijn er slechts een handvol foto’s van toen hij jong was. Hij waakt fanatiek over zijn privacy en ondernam met succes actie tegen anderen die dreigden een deel van zijn brieven openbaar te maken. Zo beloofde de Morgan Library in New York in 1998 de meer dan 120 brieven die Pynchon aan Candida Donadio schreef, zijn eerste literaire agent, op slot te houden tot hij overleden zou zijn. Heel zijn leven wenste Pynchon dat zijn bewonderaars zich zouden concentreren op zijn werk, niet op zijn persoon, hij verhuisde daarom zelfs enkele keren, om journalisten en potentiële biografen die zich tot een soort stalkers hadden ontwikkeld, buiten de deur te houden.

Elke serieuze biograaf bedankt altijd de eigenaren van archieven of medewerkers van collecties die onmisbare hand-en-spandiensten verrichtten. Daarom lijkt het toch wel een tekortkoming van The ABC of Modern Biography van Nigel Hamilton en Hans Renders (ook in het Nederlands verkrijgbaar) dat er geen apart hoofdstukje is over het thema Archieven. Maar ja, een wat saaie A om mee te beginnen misschien. Dankzij een artikel in de New York Times, over de verkoop van Pynchons archief en een uitvoerig persbericht van de Huntington Library kunnen biografen iets leren over hoe het er in ieder geval in de Verenigde Staten aan toe gaat – en wellicht ook elders.

Om te beginnen: het is niet bekend wat de schatrijke Huntington Library voor Pynchons archief betaalde. Geen idee of instanties in Nederland ooit voor persoonlijke archieven hebben betaald, maar bij de Huntington Library heeft het gelukkig geen gevolgen voor onderzoekers. Je hoeft straks niet te betalen om in Pynchons archief te kijken. Het is dus godzijdank (nog?) geen verdienmodel in de Verenigde Staten geworden om persoonlijke archieven op te kopen en daarna financieel te exploiteren. (De Huntington Library heeft ook veel materialen en kunstwerken uit Europa.)

Maar dat wil niet zeggen dat straks iedereen toegang heeft. De Huntington Library zal aanvragen ‘van geval tot geval’ beoordelen. In Verenigde Staten blijk je als kunstenaar, politicus of sportheld – of als hun erfgenaam – wel het recht te hebben contractueel vast te leggen dat er niet (gratis) geciteerd mag worden uit auteursrechtelijk bescherm archiefmateriaal, maar niet wie toegang krijgt tot de archieven. Fijn te horen, in deze tijden van cancel culture. Of Pynchon bepaald heeft dat een deel van de collectie toch tot zijn dood niet openbaar gemaakt mag worden, wilde de Library ook niet zeggen. Het contract is sowieso ‘private’.

Zoals te verwachten was, zal Pynchons archief niets bevatten wat zuiver met zijn privébestaan te maken heeft, ook geen foto’s, maar wel de aantekeningen van al het onderzoek dat hij voor zijn encyclopedische romans deed en eerdere versies van zijn boeken. Dat zal al een hele kluif zijn voor academici en andere serieuze biografen.

Volgend jaar hoopt de Huntington Library al het materiaal – meer dan 21 meter op de plank – verwerkt te hebben. Voorlopig wil men zelfs geen technische details verstrekken, zelfs niet of Pynchon ooit zijn typemachine, een Olivetti Lettera 22, inruilde voor een computer. En aan geruchten bevestigen doet men ook niet: of Pynchon Gravity’s Rainbow op ruitjespapier schreef, zullen we ook pas volgend jaar weten.   

actueel

Annejet van der Zijl schrijft dubbelbiografie van Franz von Siebold en zijn Japanse dochter

In het najaar van 2025 verschijnt bij uitgeverij Hollands Diep een nieuw non-fictie boek van Annejet van der Zijl. In deze dubbelbiografie staan de Duits-Nederlandse ontdekkingsreiziger en arts Franz...

Drie biografieën op longlist Libris Geschiedenis Prijs

De longlist met tien genomineerden voor de Libris Geschiedenis Prijs 2024 is vandaag bekendgemaakt. Bij drie van de tien genomineerden gaat het om een biografie: De Bolle Gogh van Jaap...

Wim Hazeu (1940-2024) overleden

Schrijver en biograaf Wim Hazeu is op 84-jarige leeftijd overleden, zo heeft zijn familie bekend gemaakt. Hazeu schreef verscheidene biografieën, waaronder die van Marten Toonder, Gerrit Achterberg, J. Slauerhoff,...

2024 Plutarch Award voor Anansi’s Gold van Yepoka Yeebo

Eindelijk is er dan een prijs voor Anansi’s Gold van Yepoka Yeebo: een biografie van John Ackah Blay-Miezah, “the Man Who Looted the West, Outfoxed Washington, and Swindled the...

Schrijverslevens: biografieregeling Letterenfonds

Schrijf je aan een biografie over een persoon die van groot belang is geweest voor de Nederlandse letterkunde? Of denk je erover om dat te gaan doen? Misschien kom...

Hans Renders neemt afscheid als directeur van het Biografie Instituut Groningen

In een periode van twintig jaar zette Hans Renders het Biografie Instituut op aan de RUG. Zo’n dertig biografieën kwamen uit onder zijn leiding, waarop de auteurs bovendien promoveerden....

BP redacteur Wim Huijser, Wim Hazeu en Rob van Vuure bundelen hun columns

In de afgelopen jaren schreven biograaf Wim Hazeu, schrijver-wandelaar en redacteur van Biografieportaal Wim Huijser en bladendokterpublicist Rob van Vuure elk hun vaste column voor het tweemaandelijkse tijdschrift Boekenpost. Speurend...

Shortlist Boerhaave Biografieprijs is bekend

De jury van de driejaarlijkse Boerhaave Biografie Prijs heeft haar shortlist bekendgemaakt. Rogier Chorus – Om recht en gerechtigheid. Paul Scholten (1875-1946), een biografie (Walburg Pers, 2022) Erwin Dekker – Jan...

Biografieportaal presenteert zijn Raad van Advies

Met trotst presenteert Biografieportaal de Raad van Advies die de stichting met raad en daad bij zal staan in de realisering van haar doelstellingen. Hans Renders (Aarle-Rixtel, 1957) zal aantreden...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in