Op 11 november zijn Nico Keuning, de biograaf van Belcampo, en Rick Honings, de biograaf van Nicolaas Beets, te gast tijdens Biografie op de bühne, het praatprogramma van Biografieportaal in het Torpedo Theater.
Nico Keuning over Belcampo
De verhalen van Belcampo, geboren als Herman Pieter Schönfeld Wichers, hebben een hoog fantastisch en surrealistisch karakter. Iets dat ook voor een deel van de verhalen van F. Bordewijk geldt. En toch staat Belcampo te boek als de meest fantasierijke/oorspronkelijke schrijver in de Nederlandse literatuur.
Belcampo was meester in de rechten en gediplomeerd arts, maar gaf – tot verdriet van zijn ouders – de voorkeur aan een zwervend bestaan en het schrijverschap.
Biograaf Nico Keuning begint zijn biografie met een herinnering aan een treinrit, waarbij hij moet denken aan het verhaal ‘Bekentenis’ van Belcampo. ‘Terwijl het uitzicht van weilanden, boerderijen, stallen en schuren voorbijglijdt, besef ik hoe typerend dit vroeger verhaal van Belcampo is voor de man achter de schrijver, die vanaf zijn schooljaren voortdurend de balans zoekt tussen plicht en vrijheid, tussen een maatschappelijke functie en een leven als zwerver in de breedste zin van het woord, op zoek naar een geestelijk evenwicht.’
Het werken aan Groots en onbekommerd: leven en werk van Belcampo bracht Keuning op tal van plaatsen die voor Herman Pieter Schönfeld Wichers en zijn literaire alter ego belangrijk waren. In het voetspoor van reconstrueert hij een dubbelleven.
Hans Renders gaat in gesprek met Nico Keuning.
Rick Honings over Nicolaas Beets
Rick Honings werkt sinds 2019 aan de biografie van de schrijver Nicolaas Beets, die bekend werd door de Camera Obscura (1839) dat hij onder het pseudoniem Hildebrand schreef.
De rode draad in De eeuw van Beets – de werktitel van de biografie – is het spanningsveld tussen Beets’ Biedermeier-idealen en de moderniteit, waarmee hij tegen zijn zin geconfronteerd werd. Over Beets en Biedermeier schrijft Rick Honings zelf op zijn website: ‘Men zou Beets kunnen typeren als de ideale Biedermeier-figuur in de Nederlandse context, al dreef hij er in zijn Camera Obscura ook liefdevol de spot mee. Hij groeide op in een Biedermeier-cultuur, en na een romantische bevlieging deed hij afstand van zijn ‘zwarte tijd’ om weer vol overtuiging voor een burgerlijk leven te kiezen. De conservatieve Beets had het ongeluk te leven in een tijd waarin Nederland radicaal veranderde en zich ontwikkelde in een richting die bepaald niet zijn ideaal was. Terwijl de wereld in hoog tempo transformeerde, bleef Beets vasthouden aan zijn Biedermeier-idealen. Het is opvallend dat Beets zich, hoewel hij wel degelijk een mening had over wat er in de wereld om hem heen gebeurde, publiekelijk dikwijls afzijdig hield, trouw aan zijn motto ‘Doen door laten’.’
Petra Teunissen gaat tijdens Biografie op de bühne in gesprek met Rick Honings.
In Biografie op de Bühne, het praatprogramma van Biografieportaal.nl, komen elke maand de schrijver van een recent verschenen biografie en een biograaf die nog volop aan het werk is aan het woord. Staat in het eerste gesprek de gebiografeerde centraal, in het tweede gesprek gaat het over de kunst van de levensbeschrijving, la storia della vita.
Biografie op de Bühne:
11 november, 20.00 uur, Torpedo Theater, Sint Pieterspoortsteeg 33, Amsterdam
Reserveren kan bij het Torpedo Theater (reserveren@torpedotheater.nl – 020 428 4993)