Dan Davies was negen jaar toen hij Jimmy Savile voor het eerst ontmoette. Zijn moeder tracteerde hem op een opname van Jimmy āll fix it, de Surpriseshow van de BBC waarmee Savile tussen 1975 en 1994 de harten van de Britse kijkers veroverde. Davies was als de dood voor hem. Als tiener las hij de autobiografie van Savile, God’ll Fix It. Die riep bij hem vragen op over de duistere kant van het nationale troetelkind, de eeuwige clown die met uilenbril, rollende ogen en een ferme sigaar tussen zijn tanden over zichzelf opmerkte: “Nobody can be frightened of me. It would be beneath anyone’s dignity to be frightened of someone dressed like this.”
In zekere zin kun je stellen dat Davies journalist is geworden om de biografie van Jimmy Savile te schrijven. In zijn lange interviewsessies probeerde Davies het geheim te ontdekken dat Savile met zich meedroeg. Tevergeefs. Toen ging de clown dood. Davies kreeg van zijn uitgever te horen dat niemand zat te wachten op een karaktermoord van de man die Margaret Thatcher aanprees als: “Jimmy is truly a great Briton, a stunning example of opportunity Britain, a dynamic example of enterprise Britain, and an inspiring example of responsible Britain.” Jimmy Savile, geboren als mijnwerkerszoon in 1926, was kind aan huis bij de Britse royalty. Prins Charles herdacht hem in 2011 in volle glorie. “Nobody will ever know what you have done for this country, Jimmy.” Sindsdien zijn 450 aanklachten van seksueel misbruik, waaronder 31 verkrachtigen, in de openbaarheid gekomen. De helft van de slachtoffers betrof minderjarigen.
In In Plain Sight. The Life and Lies of Jimmy Savile doet Dan Davies alsnog zijn verhaal. De biografie heeft door de recente beschuldigen aan het adres van Sir Savile (in 1990 werd hij in de ridderstand verheven) het aura van sensatiezucht en winstbejag, maar niets minder is waar. Carole Cadwalladr spreekt in The Observer van een āriveting read; pacy, incredible, gobsmackingā; David Hare schrijft in The Guardian: āAll religions rely on the notion of redemption, but the only redeeming feature of Savile’s life is that he has posthumously lucked into such a clearāeyed and morally conscientious biographer.ā
Het is een verhaal over roem geworden. Savile, die van zichzelf zei: āI can’t sing, I can’t dance, I don’t tell jokes ā what do I do?ā, ontdekte als disc jockey āhet effectā, het vermogen mensen naar zijn pijpen te laten dansen. Savile was, aldus Davies, āfamous for being famousā en ontdekte dat bekendheid een perfecte maskerade is voor het misbruik van de naamlozen en de kwetsbaren.
Bestelinformatie
Bestel hier als paperback bij bol.com (ā¬ 18,49)
Bestel hier als hardcover bij bol.com (ā¬ 25,99)
Bestel hier als E-book bij bol.com (ā¬ 18,99)