De zoektocht van Sonia Kronlund naar de psyche en drijfveren van een meesteroplichter

Dat Sonia Kronlund de hoofdpersoon van haar verhaal nooit heeft ontmoet en niet in zijn netten verstrikt is geraakt, is volgens haar puur toeval. Kronlund heeft, naar eigen zeggen, een talent om op de verkeerde mannen te vallen. Leugenaars, praatjesmakers, manipulators. Haar eerste vriendje verstopt een bandrecorder in haar huis om zo te kunnen horen wat zij over hem zegt als hij er niet is. Een tweede vriendje, een werkeloze Amerikaan, doet zich tegenover de argeloze Kronlund wekenlang voor als hardwerkende Brit. Kronlund ziet zichzelf als een dankbaar doelwit voor dit soort mannen. Mede daarom tracht ze in dit boek hardnekkig haar ‘meesteroplichter in de liefde’ te begrijpen, te doorgronden en zijn gedrag te verklaren. Wat drijft de man, wiens echte naam Ricardo is maar die zich ook Alexandre, Daniël of Richard noemt? Die vrouwen, gezinnen, kinderen heeft in allerlei landen en vele levens bij elkaar liegt en fantaseert? Kronlund luistert naar de vele vrouwen die in zijn verhalen hebben geloofd, zonder argwaan hun leven met hem hebben gedeeld en zelfs kinderen met hem hebben gekregen. En ze probeert zichzelf, en haar eigen fascinatie voor dit soort charlatans, te analyseren. Dat alles bij elkaar levert een boek op dat dan weer leest als een trein, en dan weer alle kanten op uitweidt, en uitwaaiert.

Bedrogen vriendinnen

Kronlund spreekt een flink aantal bedrogen vriendinnen die allemaal dachten dat ze de enige vrouw waren in het leven deze Ricardo. Bij iedere vrouw is hij iemand anders. Gelovig, atheïst, houten klaas, professioneel danser. Werkzaam bij Peugeot, dokter in een ziekenhuis. Hij heeft het soort banen die legitimeren dat hij soms langere tijd van huis is. Tal van familiebeslommeringen in Brazilië of Argentinië die maken dat hij soms de wereld moet overvliegen om zijn al dan niet verzonnen familieleden bij te staan. Zijn vrouwelijke slachtoffers lijken niet op elkaar, komen uit verschillende sociale groepen maar vallen zonder uitzondering voor zijn verzinsels. Ze wonen met hem samen, worden zwanger van hem, de ene vriendin eet een olijventaart die nog warm is omdat ie diezelfde ochtend door een andere vriendin is gebakken. Lieve briefjes van de één belanden op de ijskast van de ander. Een lange aaneenschakeling van dit soort onvoorstelbare anekdotes is ons deel.

Narcissus, Caravaggio, ca 1600 (public domain)

Onderzoek

Kronlund doet diepgravend onderzoek en haalt alles uit de kast om het gedrag van Ricardo, maar ook dat van zijn slachtoffers te duiden. Ze spreekt met psychologen en psychiaters, put uit literatuur, haalt er zelfs een monoloog van Shakespeare bij om te kunnen verklaren waarom deze Ricardo zoveel levens bijeen fantaseert, zonder de minste scrupules ten aanzien van de vrouwen die hij bedriegt. Ze noemt een film met Leonardo di Caprio over een meesteroplichter, Catch Me If You Can, een film die Ricardo met een aantal van zijn vriendinnen zag en die een inspiratiebron voor hem lijkt te zijn. Ze schakelt een derderangs privé detective in, die in een Peppi en Kokki- achtig hoofdstuk dagen achtereen duur betaald in een auto voor een huis zit te posten, zich niet bewust van het feit dat het huis ook twee achteruitgangen heeft.

Fascinatie

Kronlund zelf blijft onvermoeibaar in haar pogingen Ricardo te ontmoeten, te begrijpen en te ontmaskeren. Ze spreekt met mensen die hem als kind gekend hebben, jeugdvrienden, buren, in de hoop dat die de puzzelstukjes kunnen leveren die verklaren waarom Ricardo zo geworden is als hij is geworden. In haar eigen woorden: “Ik moest de fascinatie die ik voelde voor hem en voor de mannen die ik heb gekend, overwinnen en partij kiezen. Ik stond achter de vrouwen die vochten om wakker te blijven en de eindjes aan elkaar te knopen. Ik stond achter hen, ik geloofde in hen.”

Ontnuchtering

Uiteindelijk komt het tot een ontmoeting. Want Kronlund wil hem zien, in levenden lijve, voelen welk effect Ricardo op haar heeft, of hij in haar geïnteresseerd is, haar probeert te verleiden. Zij verleidt hèm met het verzinsel een documentaire te maken over buitenlanders die marathons lopen en krijgt een ijdele man met een teveel aan coronakilo’s voor de lens. Ze ontmaskert hem niet, bekijkt hem slechts van dichtbij, zoals een wetenschapper een insect onder een microscoop bekijkt. Ze laat hem voor de camera rondjes hollen door het park tot hij rood aangelopen en buiten adem is.

Een even filmisch als ontnuchterend eindbeeld van een boek dat oorspronkelijk het scenario van een documentaire moest worden. Een slot ook, dat geen bevredigend antwoord op de zoektocht oplevert. Maar vermoedelijk behoort het beschrijven van het ongelooflijke tot het hoogst haalbare en is iedere poging tot duiding van deze narcistische idioot uiteindelijk teveel eer.

Een buitengewone bedrieger. De zoektocht naar een meesteroplichter in de liefde
Sonia Kronlund
Thomas Rap
ISBN paperback 9789400411531
ISBN e-book 9789400411715 
Verschenen in juli 2024

Bestelinformatie

Bestel als paperback bij bol.com (€ 21,99)
Bestel als e-book bij bol.com (€ 12,99)

Dominique Engers
Dominique Engershttp://www.desneldichteres.nl
Dominique Engers (1965) studeerde af als Theaterwetenschapper aan de UVA. Ze schrijft liedjes en lemma’s, nieuwsbrieven, brochures, interviews, recensies en scripts voor uiteenlopende opdrachtgevers. Voor Theaterkrant.nl schrijft ze over cabaret. Daarnaast is zij al meer dan 25 jaar De Sneldichteres.

Fijn als je dit artikel met anderen deelt:

Lees ook...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in