Tot diep in de jaren zestig van de vorige eeuw was Willem Pijper (1894-1947) de toonaangevende componist in Nederland. Het Concertgebouw had zijn symfonieën, viool- en pianoconcerten steevast op het programma staan. Totdat de Notenkrakers onder aanvoering van Reinbert de Leeuw de – in hun ogen – gezapige muziekcultuur wilden opschudden en vernieuwen. Arthur van Dijk maakte als jonge student Nederlandse Letteren kennis met het werk van Pijper. De scherpzinnigheid en elegantie van diens essays over muziek deden hem denken aan de polemische natuur van Willem Frederik Hermans. Vervolgens leerde Van Dijk Pijpers composities kennen. Een fascinatie was geboren. Met Een lied dat niet sterven zal schreef Arthur van Dijk een biografie van Willem Pijper. Eric Palmen interviewt hem.

Componist, bandleider en pianist Misha Mengelberg (1935-2017) heeft de wonderlijke wereld van de geïmproviseerde muziek in Nederland een gezicht gegeven. Hij trad op met de groten der aarde – Eric Dolphy, Sunny Murray, Anthony Braxton – en maakte met zijn New Dutch Swing van zijn Instant Composers Pool wereldwijd furore. Erik van den Berg werkt aan een biografie van Misha Mengelberg. Wat is zijn motivatie? ‘Misha Mengelberg was de grote dwarsdenker van de Nederlandse muziek. Een klare geest die van chaos hield, een erflater van internationale allure.’ Pianist Gerard Bouwhuis, met Heleen Hulst oprichter van het eigentijdse kamerensemble Nieuw Amsterdams Peil, gaat met Erik van den Berg in gesprek.
In Biografie op de Bühne, het praatprogramma van Biografieportaal.nl, komen elke maand de schrijver van een recent verschenen biografie en een biograaf die nog volop aan het werk is aan het woord. Staat in het eerste gesprek de gebiografeerde centraal, in het tweede gesprek gaat het over de kunst van de levensbeschrijving, la storia della vita.