In het Scheveningen van de vroege jaren dertig lijkt niemand op de kleine Eva. Mensen voelen aan haar haar of vragen of haar kleur soms afgeeft. Haar adoptieouders benadrukken dat ze een van hen is als ze gepest wordt, maar niet iedereen denkt daar zo over. En zelfs nu nog, nu ze oud is en de tijden zijn veranderd, is kleur nog steeds een beladen onderwerp.
Harriƫt Duurvoort tekende het levensverhaal van haar moeder (1928) op en loodst via haar verhaal de lezer door bijna een eeuw Nederlandse geschiedenis. De dochter gaat over de pijn van migratie, liefde en beklemmende, soms verlammende loyaliteit. En over de zoektocht naar identiteit wanneer adoptie de lijnen met het verleden heeft afgesneden en onvindbaar gemaakt.
āHarriĆ«t Duurvoort schreef een indrukwekkend boek over haar moeder, een geadopteerde vrouw van kleur. Het verhaal raakt aan de Grote Geschiedenis van de 20ste eeuw. […] Bij het lezen val je van de ene verbazing in de andere. […] Bij het lezen vanĀ De dochterĀ moest ik denken aan de boeken van Annejet van der Zijl, zoalsĀ Sonny Boy, omdat het deels dezelfde themaās behandelt en omdat dit ook literaire non-fictie op haar best is. […] HarriĆ«t Duurvoort schrijft zichzelf in het verhaal op een manier die niet nadrukkelijk is maar wel indruk maakt. […] Duurvoort vertelt het verhaal op zoān manier dat je bijna door de ogen van haar moeder meekijkt naar de geschiedenis. En dat is knap. […] Sommige waargebeurde verhalen zijn indrukwekkender dan wat een romanschrijver zou kunnen verzinnen.ā
– Jeroen van der Kris,Ā NRC