Paul Elstak: de onbetwiste meester van de hardstyle

De gain, het hoofdvolume op het mengpaneel, ver opendraaien, zodat alles overstuurt. En dan snoeiharde beats eronder, met een bpm van minimaal 200. Sample erin en hoppetee: we gaan los. Zo experimenteerde Paul Elstak begin jaren negentig met een nieuw genre: hardstyle. Hij vertelt het in Paul Elstak, opgetekend door journalist Boris van Zonnenveld.

The Godfather van de hardcore gabberscene, zo wordt hij genoemd en daar is hij trots op. Al ruim dertig jaar gaat de geboren Hagenees (1966) mee als producer en dj, en scoorde hij hits met Rainbow in the Sky en Love U More. En nog altijd, na drie decennia is hij een veelgevraagd en gerespecteerd dj.

De boekhouder en de fiscus

Geld in overvloed dus, zou je denken. Maar zijn biograaf valt in medias res met de deur in huis; er zijn serieuze geldproblemen. Elstak heeft schulden. Er kwam weliswaar steeds meer geld binnen, maar er moest nog veel meer uit.

De aimabele dj, die korte tijd Rechten studeerde, wist niet wat omzetbelasting was en zijn boekhouder vond het niet nodig om dat uit te leggen. Dus deed de fiscus dat, met terugwerkende kracht.

Het is een belangrijk thema want halverwege het boek gaar het er weer over, dan is inmiddels zijn tweede vrouw Kristel aangeschoven, die haar visie geeft.

Stelen was heel gewoon

Zonder gêne vertelt Elstak hoe hij samples gebruikte van andere artiesten en deze vaak de basis liet vormen van zijn ‘nummers’. Dat hij op de vingers werd getikt door Andrew Lloyd Webber, omdat hij iets uit zijn musical had ‘geleend’, lacht hij weg:  “Maar ik heb heel veel uit Jesus Christ Superstar gesampeld en dat hadden ze dan weer niet door.” Sampelen, ofwel het stelen van andermans creatieve eigendom, was heel gebruikelijk.

Toen hij succes kreeg als dj, ging hij ook feesten organiseren en die werden meteen een succes. “Van dat geld, het eerste dat ik verdiend had met een eigen feest, kocht in ik Antwerpen een dikke schakelketting.”

Ook zijn onzekerheden krijgen aandacht. Zoals een traumatische ervaring in Delft. Bij aankomst voor een optreden wordt hij ineens bekogeld met fruit en eieren. Het voorval maakt diepe indruk op de dj, die onzeker wordt over zijn eigen fanbase. Gabbers van het eerste uur hebben zich van Elstak afgewend omdat ie te commercieel was geworden.

Hak op de tak

Zonnenveld hanteert een interviewvorm en bespreekt niet alleen Elstaks carrière als dj en producer. Ook zijn grootvader komt voorbij, coronamaatregelen, respect hebben voor andersdenkenden, toeren, zijn kinderen en zijn oude dag. Saai zijn de ontboezemingen van Elstak, die duidelijk de regie heeft, zeker niet. Rommelig wel, want het gaat in de talloze hoofdstukjes nogal van de hak op de tak.

En dat hij als verteller dikwijls een soort straattaal hanteert is niet erg. Maar een biograaf mag daar wel een beetje orde in scheppen en er een boek van maken (je irriteert je niet ergens aan, dat is ergeren) én een boek met een beetje schwung; Van Zonnenberg brengt al die verhalen zo spannend als de bijsluiter voor een doosje aspirines.

Creatieve proces

Pas aan het eind vertelt Elstak hoe hij muziek maakt. Cubase, een geavanceerd programma, is zijn voornaamste tool, want een instrument bespelen heeft hij nooit geleerd. Zijn creatieve proces bestaat uit het gebruiken en inzetten van samples en plug inns. En af toe een track inzingen.

Paul Elstak biedt een aardig kijkje in het leven van de populaire dj die naar eigen zeggen misschien nog wel het theater in wil met verhalen uit zijn carrière. Dat kan best leuk zijn. Verhalen genoeg, maar die moeten goed verteld worden. Dj Elstak kan dat zelf vermoedelijk als geen ander.

Paul Elstak
Boris van Zonnenveld
Amsterdam Books
ISBN Paperback
9789083229263
Verschenen in november 2022

Bestelinformatie

Bestel als paperback bij bol.com (€ € 21,99)
Bestel als e-book bij bol.com (€ 13,99)

Pieter Nabbe
Pieter Nabbe
Pieter Nabbe studeerde Nederlandse Taal & Letterkunde in Nijmegen. Hij is zanger en tekstschrijver van de band Juneville, door een voormalig OOR-recensent omschreven als ‘het best bewaarde geheim uit Nijmegen, tussen Frank Boeijen en De Staat’.

Fijn als je dit artikel met anderen deelt:

Lees ook...

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in