Diana Vreeland vond zichzelf uit

Diana Vreeland

Ze was de lelijkste in het gezin waarin ze opgroeide, althans volgens haar moeder. ‘It’s too bad that you have such a beautiful sister and that you are so extremely ugly and so terribly jealous of her.’ In 1936 betrad dat lelijke eendje het St. Regis Hotel in New York City. Ze droeg een Chanel-jurkje van witte kant, een bolero en rode rozen in haar ravenzwarte haar. Carmel Snow sprong op van haar zetel in de bezoekerssalon van het St. Regis, sprak de vrouw aan en contracteerde haar als moderecensent voor haar Harper’s Bazaar. Een fashion icon was geboren: Diana Vreeland. Wat Snow op dat moment in haar zag, werd het handelsmerk van haar journalistieke ontdekkingstocht door modeland. Die zou meer dan dertig jaar duren, eerst voor Harper’s Bazaar, vanaf 1963 voor Vogue. Vreeland vond de modekritiek opnieuw uit. Bij haar draaide het niet langer om society dames die hoedjes op de hoofden van andere society dames zetten, het toverwoord was personality – ‘ ravishing personalities are the most riveting things in the world – conversation, people’s interests, the atmosphere that they create round them – these are the things that I feel are worth putting in any issue.’ Als je niet geboren bent als moeders mooiste, kun je er je nog altijd tot transformeren.

Amanda Mackenzie Stuart schreef een biografie van Diana Vreeland, Empress of Fashion: A Life of Diana Vreeland. Ook is er een documentaire over Vreeland op dvd verschenen: Diana Vreeland – The Eye Has To Travel.

Empress of Fashion: A Life of Diana Vreeland
Amanda Mackenzie Stuart
Publisher: Harper
Verschenen 4 december 2012

Bestelinformatie

Bestel hier als hardcover bij bol.com (€ 33,99)

Reviews

Sheryl Connely in New York Daily News
Kate Finnigan in The Telegraph
Helen Brown in The Telegraph

Links

Diana Vreeland.com
Trailer
New York Shopping over Diane Vreeland
BBC over Diane Vreeland

DELEN

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here