Ons leven met Reve

In de prachtige proloog van dit boek bevinden wij ons aan een vers gedolven graf op het troosteloze kerkhof van Machelen in België. Daar wordt de teraardebestelling van Gerard Reve gadegeslagen door Teigetje & Woelrat (Willem Bruno van Albada & Henk van Manen) ex-echtgenoten van de grote Volksschrijver, evenals zovele anderen niet uitgenodigd voor deze plechtigheid door de weduwnaar Joop Schafthuizen.

In deze troosteloze ambiance besluiten beide Jongens om hun gedeelde leven met Gerard Reve te boek te stellen. Het verhaal wordt verteld door Van Albada (Teigetje) die Reve in 1963 ontmoet. Van Manen (Woelrat) voegt zich in 1969 bij het duo. Met het vertrek van Reve in 1972 naar Weert komt een einde aan hun relatie en aan een tumultueuze periode, die overigens wel samenvalt met een ongekende creatieve periode van de schrijver welke zulke meesterwerken als Op weg naar het einde, Nader tot u en De Taal der liefde heeft opgeleverd. Veel van deze periode is reeds bekend vanuit de brievenboeken van Reve zelf en vanuit deel 2 van de Reve-biografie van Nop Maas, voor het eerst wordt echter deze tijd vanuit het perspectief van zijn toenmalige partners belicht.

Het beeld dat uit het boek oprijst is vaak ontluisterend. Reve blijkt een dictatoriaal en onmogelijk mens om mee samen te leven, met name toen hij meer succes kreeg werd zijn gedrag steeds grilliger. Drank, hysterie, depressie en agressie zijn vaak terugkomende constanten die de relatie kleuren. Alleen de voortdurende verbouwingen, eerst in Greonterp (Friesland) aan het beroemde  ‘Huize het Gras’, later aan het ‘Geheime Landgoed’ in Frankrijk, verschaffen enige rust en stabiliteit. Met de komst van Woelrat in 1969, geheel volgens revistische wetten als vriend en minnaar, wordt tot opluchting van Teigetje zijn dagtaak als enige echtgenoot van de onhandelbare Reve wat verlicht.

Mede door het grote succes van Nader tot u wordt de omgang met Reve echter steeds onmogelijker. Woedeaanvallen, drankmisbruik, slapeloosheid en agressie: de beide minnaars hadden een complete dagtaak enkel en alleen aan de verzorging van de totaal ontspoorde schrijver.

Met zijn plotselinge vertrek uit Friesland en de relatie die Reve aanknoopt met ene Guus van B. uit Weert komt er een einde aan hun samenwonen. Hilarisch uit deze eindperiode is het verhaal van de vlucht van Woelrat uit Frankrijk, alwaar hij, alleen met Reve op vakantie, door diens volstrekte hysterie moet vrezen voor zijn existentie. Van het ene op het andere moment besluit hij de trein terug naar Nederland te nemen, Reve in eenzaamheid en totale razernij achterlatend. Terug in Nederland is de breuk een feit, Teigetje en Woelrat gaan samen verderen zetten een winkel en een pottenbakkerij op die tot op de dag van vandaag nog onder hun eigen naam bestaat.

En zo is Ons leven met Reve een uniek document humain geworden, bovendien verfraaid met nooit eerder gepubliceerde foto’s. Dit boek is geen verbitterd portret van een onmogelijke man, maar een bitterzoete, melancholische beschrijving van een unieke verhouding.

Voor alle geïnteresseerden in de geschiedenis van de Nederlandse literatuur een aanrader. Voor alle Revianen een must!!

Ons leven met Reve
Teigetje en Woelrat